به گزارش شیز پرس و به نقل از خبر گزاری تسنیم  راه‌آهن بستان‌آباد به تبریز که بخشی خط آهن میانه به تبریز است که سومین و آخرین بخش از سفر یک روزه نوبخت به تبریز بود که دولت نیز بعد از بیست سال امروز و فردا کردن وعده افتتاح آن را تا پایان سال داده است. سال […]

به گزارش شیز پرس و به نقل از خبر گزاری تسنیم

 راه‌آهن بستان‌آباد به تبریز که بخشی خط آهن میانه به تبریز است که سومین و آخرین بخش از سفر یک روزه نوبخت به تبریز بود که دولت نیز بعد از بیست سال امروز و فردا کردن وعده افتتاح آن را تا پایان سال داده است.

سال ۷۹ پروژه‌ای با عنوان خط آهن دو خطه تبریز به میانه به منظور کاهش زمان و مسافت خط آهن تبریز به تهران که ۱۱۴ کیلومتر می‌شد و زمان نیز به پنج ساعت و نیم کاهش می‌یافت شروع شد که کم کاری پیمانکاران و تزریق قطره چکانی اعتبارات این پروژه باعث تاخیر طولانی در اتمام آن شد.

این خط آهن با ۱۷۵ کیلومتر از شهرهای ترکمن چای، بستان‌آباد و باسمنج به ایستگاه خاوران تبریز متصل می‌ شود که از بستان آباد تا میانه ۱۳۲ کیلومتر و تا تبریز ۴۲ کیلومتر است.

اما آن چه که در این میان اهمیت دارد، تاخیر در اتمام پروژه راه آهن تبریز به میانه است، این تاخیر در حالی است که اعتبار هزینه شده برای آن، در مدت کمی از محل صرفه‌جویی هزینه و انرژی باز خواهد گشت.

عبدالله تقی پور عضو شورای شهر تبریز نیز در خرداد سال ۹۸ در اظهاراتی با تاکید بر لزوم احداث ایستگاه در شرق تبریز گفته بود: تراکم جمعیتی در ضلع جنوبی اتوبان کسایی در اثر ایجاد ایستگاه راه‌آهن ایجاد می‌شود که می‌توان با تغییر محل ایستگاه راه آهن از ائل گلی به خاوران و توسعه خط ریلی مترو تا این شهرک، توسعه شهر تبریز را با مخاطره مواجه نکنیم.

وی ادامه داده بود: راه آهن در توسعه رینک سوم از وسط تبریز می‌گذرد، چرا جوادیه دوم در تبریز می‌سازیم؟ اگر ایستگاه راه آهن تهران-میانه-تبریز به جای ائل گلی تبریز در خاوران تبریز باشد به تمامی شریان‌های ارتباطی وصل خواهد شد.

اما محمدباقر نوبخت ️رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور امروز به منظور بازدید از پروژه انتقال آب زاب به دریاچه ارومیه و بازدید از چندین طرح در حوزه‌های مختلف در استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی وارد تبریز شد.

وی با حضور در سد کانی سیب، سازه آب‌گیر پرتال ورودی تونل، کارگاه پرتال میانی و پرتال خروجی شهر نقده و کانال خروجی تا رودخانه گذار چای در محل سازه شوت از بخش های مختلف این پروژه بازدید کرد.

نوبخت همچنین با حضور در پل میانگذر شهید کلانتری و حرکت به سمت ساحل دریاچه ارومیه از آخرین وضعیت دریاچه ارومیه بازدید کرد.

راه آهن بستان آباد به تبریز که بخشی خط آهن میانه به تبریز است سومین و آخرین بخش از سفر یک روزه نوبخت به تبریز بود.

پرداخت تمام اعتبارات مصوبات سفر ریاست جمهوری به آذربایجان شرقی 

رئیس سازمان برنامه و بودجه در جریان بازدید از انتهای خط آهن میانه بستان آباد، مسافرگیری قطار تبریز به میانه در ایستگاه بستان آباد را مورد قدردانی قرار داده و با ابراز امیدواری از رسیدن زودهنگام این قطار به ایستگاه خاوران، گفت: باید هر چه بیشتر تلاش شود تا قطار تبریز به میانه به صورت کامل تکمیل شود.

وی با اشاره به نخستین سفر رئیس جمهور به تبریز خاطرنشان ساخت: تمام اعتباراتی که در آن سفر وعده داده شده بود را پرداخت شد و تا اتمام پروژه‌ها نظارت و جدیت لازم را خواهیم داشت.

نوبخت اظهار داشت: راه‌آهن میانه-تبریز یکی از طرح‌های بسیار مهم زیربنایی کشور است که با پیگیری‌های صورت گرفته، توانستیم مسیر میانه تا بستان‌آباد را در سال گذشته با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری برسانیم.

۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اتمام راه‌آهن میانه-تبریز اختصاص می‌دهیم

وی با اشاره به مزایای این پروژه از جمله کاهش ۱۰۰ کیلومتری مسیر ریلی تهران تا تبریز و بهبود مشخصات فنی این مسیر، افزود: بخش دوم این طرح از ایستگاه بستان‌آباد تا ایستگاه خاوران تبریز به طول ۴۴ کیلومتر تا پایان سال جاری تکمیل می‌شود.

نوبخت خاطرنشان کرد: تاکنون از مجموع اعتبار مصوب برای این پروژه، ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نقدی برای احداث ابنیه و تجهیزات ایستگاه خاوران پرداخت شده و مابقی اعتبار نیز تا پایان سال جاری پرداخت خواهد شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در این بازدید با توضیحات مدیران اجرایی پروژه راه‌آهن بستان‌آباد-تبریز در جریان آخرین وضعیت اجرای این طرح قرار گرفت و دستورهای لازم برای حل مشکلات اجرایی آن را صادر کرد.

پروژه راه‌آهن میانه- بستان‌آباد- تبریز به طول ۱۷۵ کیلومتر از ایستگاه فعلی راه‌آهن میانه شروع شده و با گذر از شهرهای ترکمانچای، بستان‌آباد و باسمنج به ایستگاه کنونی تبریز متصل می‌‌شود.

تاکنون ۱۳۲ کیلومتر از این طرح از مسیر میانه تا بستان‌آباد به بهره‌برداری رسیده و مسیر بستان‌آباد تا تبریز نیز در حال اجراست که در صورت تکمیل، فاصله بین تهران و تبریز را از نظر مسافت ۱۱۴ کیلومتر و از لحاظ زمانی ۵٫۵ ساعت کاهش می‌دهد.  

کم کاری پیمانکاران پروژه خط آهن تبریز به میانه را ۲۰ ساله کرد!

اما آن چه که در این میان اهمیت دارد، تاخیر در اتمام پروژه راه آهن تبریز به میانه است، این تاخیر تا آن حد زیاد بود که محمدرضا پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی در جشنواره شهید رجایی به مناسبت هفته دولت سال ۱۳۹۸ با خط و نشان کشیدن به پیمانکاران این پروژه خطاب کرد: “پیش معاون رئیس جمهوری هم گفته‌ام، اگر راه آهن تبریز تا میانه به زودی تمام نشود به تمام دست اندرکاران این پروژه اعلام جرم خواهم کرد، یک عده بی‌عرضه در شش ماه فقط دکور این پروژه را تغییر می‌دهند و اهلیتی برای تکمیل آن ندارند.”

به گزارش تسنیم در سال ۷۹ پروژه ای با عنوان خط آهن دو خطه تبریز به میانه به منظور کاهش زمان و مسافت خط آهن تبریز به تهران که ۱۱۴ کیلومتر می‌شد و زمان نیز به پنج ساعت و نیم کاهش می یافت شروع شد که به ادعای استاندار، کم کاری پیمانکاران این پروژه باعث تاخیر طولانی در اتمام آن شد، نه تاخیر در پرداخت اعتبارات.

این خط آهن با ۱۷۵ کیلومتر از شهرهای ترکمن چای، بستان‌آباد و باسمنج به ایستگاه ائل گلی تبریز متصل می‌ شود که از بستان آباد تا میانه ۱۳۲ کیلومتر و تا تبریز ۴۲ کیلومتر است.